اسطوره در شعر نیمایوشیج

پایان نامه
چکیده

چکیده گرچه از عصر جهان بینی اسطوره ای یعنی عصری که انسان می خواست با نیرویی خیالین و به زبان اسطوره، خود و جهان خود را تبیین کند، قرن ها می گذرد، امّا انسان هرگز نتوانسته است از جاذبه ی جادویی اسطوره بی نیاز بماند. شاعران گاه با انطباق اساطیر کهن با شرایط موجود و گاه با اسطوره سازی از مسائل و مفاهیم روز و نیز شخصیّت های تاریخی به بازسازی و نوسازی آن دست یازیده و از نیروی سترگ خیالانگیز آن بهره گرفته اند. در عصر حاضر نیز برخی از شاعران بنا بر فکر، فرهنگ و زمینه های ذوقی و اندیشگی شان، به بازتولید و خلق اسطوره ها دست زده اند، که تحلیل و شناخت آن سبب ساز ادراک وجهی عمده از هیأت کلّی شعر معاصر شده است. این پایان نامه بر آن است تا شرایط تاریخی، اجتماعی و سیاسی ای که سبب بازتولید اسطوره های کهن در عصر حاضر شده و نیز عواملی که باعث تغییر در ساختار برخی اسطوره ها در آثار معاصر، بویژه در دیوان شعر نیما گردیده را مورد ارزیابی قرار دهد. در بخش نخست به بررسی ریشه ها و تعاریف اسطوره، تاریخچه ی اسطوره زدایی و چگونگی آن و نیز پیدایش اسطوره در جهان معاصر و رابطه ی اسطوره و ادبیّات پرداخته شده است. در بخش دوّم به روند شکل گیری و جایگزینی اسطوره در شعر معاصر و نیز باز زایی اسطوره های کهن اشاره شده است. در بخش سوّم ضرورتِ بررسی زمینه های اجتماعی و تاریخیِ بازآفرینی اسطوره در شعر معاصر بیان گردیده است. در بخش چهارم تلاش شده تا با تحلیلی از سیر حرکت شعری نیما از نماد به اسطوره، به مبانی اجتماعی از طریق اسطوره پردازیِ نمادین و نیز شکل گیری اسطوره سازی نوین در ایران به دست نیما اشاره شود. در بخش پنجم که مهم ترین بخش پایان نامه می باشد، لایه های گوناگون اسطوره ای (پرندگان، حیوانات، انسان ها - حقیقی و وهمی- و مکان ها) و کارکرد آن در جامعه ی عصر شاعر و نیز به صورت کلّی تر به فضای حاکم بر موقعیّت اجتماعی، سیاسی و تاریخی آن به تحلیل و ارزیابی شده است. نکته ی قابل تأمل در نگاه اسطوره ای به شعر نیما ، این است که وی در برخی از موارد خواسته است به گونه ای خود را در لایه های اسطوره ای شعرش بازنمایاند. نکته ی آخر اینکه، شکل های گوناگون بازآفرینی اسطوره و نیز شرایط سیاسی، تاریخی و اجتماعی موثر در بازآفرینی این اسطوره ها در شعر نیما، مورد بررسی قرار گرفته است. کلمات کلیدی: اسطوره، شعر معاصر، شرایط اجتماعی، نیما.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بررسی تطبیقی نماد «شیر» در شعر نیمایوشیج و خلیل مطران

نیما یوشیج و خلیل مطران، از پیشگامان شعر نو، در ادبیات فارسی وعربی به شمار می­روند. روحیه متفاوت آن دو، سبب شده تا پدیده­های طبیعی، در شعر هر یک از این دو، رنگی ویژه به خود بگیرد. هر کدام، در عالم خیال شاعرانه، از «شیر»، نمادی متناسب با احساسات درونی خود خلق نموده­اند که یکی ناتوان و گریان، و دیگری، شجاع و غرّان است. شیر در قصیده­ی نیما، نمادی از آزادی­خواهان در بند است و رنگی به شدت واقعگرایانه...

متن کامل

اسطوره در شعر حمید مصدق

وجود اساطیر در شعر شاعران ایرانی، با توجه به تاریخ و فرهنگ کهن این سرزمین، تازگی ندارد. زبان نمادینِ شعر شاعران معاصر، کارایی اساطیر در غنی‌کردن این زبان، آشنایی شاعران با شعر و اساطیر ملل دیگر، و کارکردهای اجتماعی و سیاسی شعر سبب شد تا اساطیر به‌وفور در اشعار شاعران معاصر به‌کار رود. حمید مصدق نیز با توجه به شرایط روز جامعه و زبان نمادین سروده‌هایش هرچند رویکردی گسترده به اساطیر دارد، اما این ر...

متن کامل

"مانلی"، نشانه سیال؛ بررسی نشانه-معناشناختی شعر "مانلی" نیمایوشیج

در دیدگاه نشانه-معناشناسی گفتمانی که فرآیند تولید معنا با شرایط حسی-ادراکی پیوند می خورد، سیر حضور نشانه از حالت مکانیکی و ثابت خارج شده و تابع فرآیندی پویا، زنده و حسی-ادراکی می گردد. در واقع، نشانه پدیداری شده، از شکل معمولی، رایج و تکراری به نشانه ای نامعمول، نو و نامنتظر تبدیل می شود و بدین صورت، سیالّیت معنا را تضمین می کند. مقاله حاضر در نظر دارد با مطالعه فرآیند گفتمانی شعر "مانلی" در ابع...

متن کامل

مرگ زندگی‌بخش در شعر بدر شاکر السیاب و نیمایوشیج

دیدگاه‌های مختلفی همواره دربارة مرگ، در جامعة انسانی ارائه شده است. برخی از آن متنفر بوده و برخی نیز به گونه‌ای آن را پذیرفته‌اند. اما آنچه قابل توجه است ارتباط این دیدگاه‌ها با مقولة زندگی است. انسان اغلب از مرگ می‌گریزد و گاهی نیز به آن متمایل می‌شود. یکی از انگیزه‌های اصلی پذیرش مرگ، تداوم بخشیدن به زندگی است. اتخاذ چنین اصلی که ارتباطی عمیق با مسائل اجتماعی دارد در شعر معاصر عربی و فار...

متن کامل

اسطوره های دینی در شعر زنان فلسطینی

استفاده از مفاهیم اساطیری به ویژه اسطوره های انبیاء و پیام آوران الهی در میان شعرای زن فلسطینی کاربرد فراوانی دارد و در موارد بسیاری منبع الهام آنان بوده‌است. گرچه اسطوره ها خاستگاهی باستانی دارند، اما به افکار و اندیشه‌های شاعر معاصر گستره‌ای ژرف می‌بخشند و شاعر نیز با پردازشی جدید می‌کوشد تا رنگ زمان و مکان خود را بر آن ها فرو ریزد. از این رو در اکثر چکامه‌های بلند سرایندگان زن فلسطینی می‌بین...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سیستان و بلوچستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023